Sommigen zeggen wel eens simpel dat het geld verdienen is met de inzet van de sociale media. Nou is dat maar ten dele waar. De vergelijking met een formule 1 team vind ik veelal wel een sterke. Als dat team niet goed samenwerkt, wie dan ook, dan zal de auto nooit een topprestatie leveren en kunnen zelfs de banden er af vliegen. Zo kijk ik ook naar het begrip Social Business.
Het doel van een team bij formule 1 is de auto zo goed mogelijk te laten rijden en deze tevens af te stemmen op het rijgedrag en wensen van de klant, de berijder van de auto.
Leg dit nu eens op een bedrijf. Als alles binnen een bedrijf goed gaat dan wordt alles zo op elkaar afgestemd dat de klant tevreden is. Dit alles vanuit de gedachte en werkwijze van één team, en niet diverse afdelingen. Dus het samenwerken van diverse afdelingen is al een voorbeeld van Social Business.
Kijken we weer even naar een formule 1 team, dan weten we ook dat wanneer er winst behaald wordt het hele team de overwinning mee viert en dat ze allemaal ervaren dat ze hun steentje hebben bijgedragen. Is dit binnen een bedrijf ook zo?
Dat vraag ik mij wel eens af. Wordt er wel voldoende gevierd dat we iets gehaald hebben? Hoe zou dat voelen? Is dat geen stukje extra werkvreugde wanneer er een doel gerealiseerd is. Dit mag toch gevierd worden.
Delen
Als bij een formule 1 team de kennis die er is niet gedeeld wordt, dan zal er weinig goeds van komen. Weet de bouwer van de cockpit niet hoe het echt moet dan kan de motor nog zo goed zijn, maar dan komt er erg weinig van terecht.
Binnen een bedrijf is dit bij Social Business ook zo. Alle kennis, zowel van intern als van extern moet gedeeld worden. Delen op de meest effectieve manier om het proces naar de overwinning zo goed mogelijk te laten verlopen. Het doel is duidelijk, er moet gewonnen worden, dus kennis is ook zeer essentieel. Kennis die op meerdere manieren gebruikt kan worden.
Menselijk
Ook al leven we in het digitale tijdperk en zal daar binnen de huidige bedrijfsprocessen op optimale manier gebruik van moeten worden gemaakt, de mens blijft een belangrijke en waardevolle schakel. Binnen communicatie zijn de media kanalen belangrijk maar de mens er achter is het meest waardevol. De mens moet het proces draaiende maken en houden. De digitale wereld dient alleen maar ter ondersteuning. Als de mens, lees de medewerkers, zich goed bewust zijn van het doel, het proces en de kansen dan gaat het wat worden. Dan worden aardige stappen gezet richting een Social Business. Maar ook de klant zien als mens want het draait steeds meer om H2H dan B2B of B2C. Tegenover mij staat een mens en geen bedrijf. Hij of zij werkt wel bij een bedrijf, maar is en blijft een mens. En deze persoon wil gewoon de juiste informatie om de goede beslissingen te kunnen nemen. Beslissing in het voordeel van het formule 1 team.
Is het gemakkelijk? Neen, dat zeker niet. Het vraagt veelal veranderingen en verandering kost tijd, moeite en veel energie. Veranderingen in proces en mentaliteit. De klant echt centraal stellen is al lastig genoeg. Maar als het stap voor stap gaat lukken, zullen de “feestjes” alleen maar groter worden.
Leave A Comment