Is dat niet iets wat we allemaal wel willen, scoren met marketing en helemaal als het om content gaat. Een blog posten die direct geld in het laatje brengt is misschien nog een utopie, maar hoe te scoren met een blog of andere manier van content is misschien wel aan de orde. Kan dit nieuwste boek van Edwin Vlems, Scoren met Content Marketing, ons daar nou bij helpen? Een boekrecensie.

Kort
Als je het boekje binnenkrijgt heb je direct het gevoel, dat heb je zo uit. Het boek telt 87 pagina’s en heb je gewoon snel uit. Dat zegt ook iets over de schrijfwijze en de inhoud. Ik noem het boekje kort en krachtig. De schrijfstijl is er een die je herkent van de blogs van Edwin Vlems. Je leest er gemakkelijk doorheen. De schrijfstijl is gemakkelijk  en dat vind ik erg prettig lezen.

Scoren met Content MarketingLeerzaam
Heeft het boek mij nieuwe inzichten opgeleverd? Wel degelijk! Het boek is opgebouwd uit twee delen. Het eerste deel geeft via 3 hoofdstukken inzicht in de impact van en rondom de content marketing. Al is het woord content marketing er nog wel een voor een discussie. Is content niet een onderdeel van marketing en kan daar mee content als middel worden gezien binnen een complete en onderbouwde marketing strategie. Is content marketing een op zich staande discipline?

Een van de mooiste stukken uit het boek vind ik wanneer Edwin ingaat op de ROI van content. Hij doet een poging om een formule te geven om het te berekenen. Hierbij speelt de lifetime value van een klant een belangrijke rol. Is deze praktisch toepasbaar? Ik denk zeker wel al zitten er aan het werkelijk berekenen nog wal wat haken en ogen. Maar om het op deze manier te benaderen zal velen een goede houvast geven.

Het tweede deel sluit echt aan bij de titel van het boek en geeft tips en tricks als het gaat om scoren met content. Hierin komen met regelmaat praktische zaken naar voren hoe je met contact om kan gaan en wat je kan doen om het op te pakken. Als je het hoofdstuk gaat lezen over bloggen dan voel je duidelijk de hand van Edwin. De punten die hij noemt herken je duidelijk vanuit zijn eigen blogs. Maar ik heb daar geen moeite mee omdat Edwin zijn blogs goed gelezen worden en helder weergeven waarover het gaat.

Cases
In het boek komen regelmatig praktijkcases aan de orde. Hoe hebben bedrijven het gedaan als het gaat om content en het scoren daarmee. Dit zal de lezer een idee geven waar men aan kan denken. Het zijn over het algemeen cases uit de B2B wereld en veelal technische bedrijven. Dit zijn sectoren waar nog veel worstelingen plaatsvinden als het gaan om content en hoe je kennis te delen. Deze cases laten zien hoe het kan werken. Zeker de cases van Hitma en Pieter Bas spraken zeer aan. In beide markten denk je niet direct aan content en het scoren met content. Maar toch hebben de twee bedrijven bewezen dat het kan en werkt.

Oppervlakkig
Is het boek praktisch en bruikbaar? Zeer zeker en ik kan het daarom ook aanbevelen. Zijn  er dan geen kritische noten? Zeker wel. Ik vind het hier en daar oppervlakkig en wat mij betreft had meer diepgang mogen zitten met name m.b.t. strategische zaken. Als hier meer diepgang in zou zitten was het boek breder inzetbaar en nu blijft het wat hangen in alleen praktische waarden.
Tevens weet Edwin ook wel dat visueel erg goed werkt. Dat mis ik wat in het boek. Sommige zaken kunnen naar mijn idee redelijk eenvoudig in een klein model worden weergegeven zodat de te nemen stappen ook goed te nemen zijn en overzichtelijk worden weergegeven.

Voor bedrijven of mensen die meer willen met content is het boek zeer zeker aan te bevelen. Handig om af en toe nog eens in te kijken en gewoon eens toe te passen om stappen te zetten richting het delen van kennis op een inbound manier!